Plant Acquis iT LMS: lijnbeheer voor vul- en verpakkingslijnen

In veel industrieën draagt het efficiënt en flexibel verpakken en het vullen van producten aanzienlijk bij tot het succes van de bedrijven. Bovendien moet u markttrends bepalen om klanten te winnen. Gezien het groeiend aantal nieuwe gemengde dranken, verpakkingsmaterialen en verpakkingsformaten staan zowel operatoren van installaties als verpakkingsbedrijven voor de uitdaging snel en flexibel op de nieuwe uitdagingen te reageren. De resulterende upgrades naar nieuwe specificaties vereisen niet alleen efficiënte werkmethoden, maar ook een zorgvuldig geplande logistiek om de juiste behandeling van containers en verpakkingsmaterialen te waarborgen.

Het vullen en verpakken van producten zijn niet alleen de laatste, maar ook de meest kostenintensieve stappen in de keten van toegevoegde waarde. De toegepaste installaties zijn zeer complexe, met elkaar verbonden lijnen waarvan de beschikbaarheid tussen 50%  en  75% ligt.
Uitvaltijd betekent verliezen. Omdat zelfs de kortste uitvaltijd, zogenaamde micro-stops, de doeltreffendheid van een systeem aanzienlijk kan verminderen. Verbeteringen zijn alleen mogelijk als de belangrijkste oorzaken van uitvaltijd kunnen worden geïdentificeerd.

De belangrijkste functies van een vul- en verpakkingslijn worden uitgevoerd door vullers, etiketteermachines, palletiseerders, transporteurs en speciale, bijkomende apparatuur zoals CIP (reiniging ter plaatse) en flash pasteurisatiesystemen. Gewoonlijk leveren alle installatiecomponenten die stroomopwaarts en stroomafwaarts van de centrale machine zijn geïnstalleerd een grotere nominale output dan de vuller om een probleemloze vulling te garanderen. Niettemin, stochastisch gesproken zal er altijd een risico zijn op toestanden of defecten die zich voortzetten naar de vuller, waardoor deze uitvalt.

In deze context biedt een lijnbeheersysteem een geweldige oplossing en helpt het om de oorzaken van uitvaltijd te bepalen. Plant Acquis iT LMS van ProLeiT biedt een add-on voor het productiegegevensbeheersysteem Plant Acquis iT, waardoor eenvoudige toegang tot de wereld van lijnbeheer mogelijk wordt. In tegenstelling tot traditionele LMS-oplossingen biedt Plant Acquis iT Compact een snelle, eenvoudige en kosteneffectieve implementatie met gereduceerde sensortechnologie, licentievereisten en technische vereisten. De extra functies van de add-on omvatten een interface met bestaande ERP-systemen en dankzij de gebruiksvriendelijke bediening via een webbrowser is de tijdrovende en complexe taak om een client te installeren niet langer nodig.

 

Minimaliseren van uitvaltijd, maximale efficiëntie van de installatie

Plant Acquis iT LMS registreert de uitvaltijd van het systeem en de machine automatisch, betrouwbaar en precies. De oorzaken van uitvaltijd en andere systeem- of ordergerelateerde gegevens kunnen op elk gewenst moment handmatig worden ingevoerd via drop-downboxen. En voorgedefinieerde oorzaken van storingen kunnen worden verholpen en uitgebreid op basis van uw individuele behoeften. De drempelwaarde voor micro-storingen kan ook afzonderlijk worden gedefinieerd.
De volledige gegevens kunnen tot in detail worden geanalyseerd met behulp van de drill-down-functie: uitvaltijden kunnen vervolgens hiërarchisch worden gerangschikt met verschillende details van de totale bottelarij tot afzonderlijke eenheden. Plant Acquis iT LMS geeft vervolgens de gegenereerde rapporten uit op elke kantoor-pc in het intranet, of op smartphones en tablets. Bovendien kunnen klantspecifieke gegevens worden ingevoerd en geëvalueerd.

De add-on Plant Acquis iT LMS bevat de volgende functies:

  • Vullerstop tracker - analyse van de oorzaak van de storing en registratie van de duur ervan
  • Elektronische ploegendienst en orderlog
  • OOE-dashboard voor actuele prestatiegegevens
  • Bestellijst
  • Web-gebaseerde applicatie
  • LMS-rapportage

De speciaal voor deze add-on ontwikkelde automatiseringsklasse 'filler stop tracker' geeft alle lijngegevens rechtstreeks weer via de standaard gebruikersinterface van de Operation Manager. In het geval van storingen biedt deze gegevens de operator zeer snelle antwoorden op de vragen:

  • Welke lijn is gestopt?
  • Wat of wie heeft het probleem veroorzaakt?
  • Wat was de reden?

Het ontwerp van het elektronische schakel- en orderlog is vergelijkbaar met een persoonlijke organizer en maakt gegevensanalyses met betrekking tot de shift mogelijk. De bestellijst biedt gebruikers ook een overzicht van alle machines en hun respectievelijke status. Bovendien wordt hier gedetailleerde informatie over de respectievelijke orders opgeslagen, bv. materiële voorzieningen, enz.

Uitgebreide functies voor optimale prestaties

Het uitgebreide aanbod van add-ons voor Plant Acquis iT LMS komt tegemoet aan de behoeften van verschillende professionele groepen in de procesengineering-industrie: bv. productmanagers profiteren van de snelle, op het web gebaseerde lijsten met de oorzaken en tijden van storingen, terwijl supervisors een gegenereerd rapport kunnen gebruiken om een overzicht te krijgen van de huidige installatiesituatie vooraleer een nieuwe shift wordt opgestart. De gebruiksvriendelijke, menu-gestuurde gebruikersinterface stelt installatie-operatoren in staat om snel en bijzonder consequent de oorzaken van storingen te bepalen. Op papier gebaseerde registratie, die altijd foutgevoelig was, is nu verleden tijd. Onderhoudspersoneel kan Plant Acquis iT LMS eenvoudig uitbreiden door parameters te configureren. Ze krijgen ook een snel overzicht van de zwakke punten van een installatie en kunnen de optimalisatiemogelijkheden van de installatie identificeren.
In combinatie met Plant iT-materiaal, de module voor procesgestuurd materiaalbeheer, is het ook mogelijk om batch-precieze logging en traceerbaarheid te bereiken.